Темы

Дзмітрый Якаўчык: ад мары дзяцінства да поспехаў у прафесіі

Дзмітрый Якаўчык: ад мары дзяцінства да поспехаў у прафесіі

Наш герой з дзяцінства марыў стаць міліцыянерам. Аднак жыццё выбрала для яго не менш адказны і важны шлях. Інтэлігентнасць, эрудыцыя, трываласць і грунтоўнасць – менавіта гэтыя якасці патрэбныя выкладчыку вышэйшай навучальнай установы. Усе яны ўласцівыя і для нашага героя. У чарговым выпуску праекта «Маладыя профі» мы пазнаёмімся з маладым выкладчыкам Магілёўскага інстытута Міністэрства ўнутраных спраў Дзмітрыем Якаўчыкам.

З маладым чалавекам мы сустракаемся ў яго альма-матар (яна ж стала і першым працоўным месцам). І ўжо з першых хвілін знаёмства разумеем: тут наш герой – свой: як для выкладчыкаў, якія памятаюць яго юнаком, так і для курсантаў. Ён аднолькава ўпэўнена трымаецца ва аўдыторыі пад час заняткаў і ў час інтэрв’ю, з лёгкасцю можа правесці экскурсію ў музеі інстытута. І хаця першапачаткова станавіцца выкладчыкам наш герой не планаваў, відавочна, што ён заняў у жыцці менавіта сваё месца.

Шлях у прафесію

– Дзмітрый, што падштурхнула вас да выбару прафесіі? Кім натхняліся?

– Пачалося ўсё з дзіцячай мары. Калі шукаў прыклад, узор таго, як павінен паводзіць сябе сапраўдны чалавек, то ў першую чаргу звяртаў увагу на супрацоўнікаў органаў унутраных спраў. Гэтыя людзі становяцца на абарону здароўя, жыцця грамадзян, а калі трэба, то і на абарону Радзімы. Часам нават забываючыся на асабістае жыццё. Мабыць, паўплывалі і яскравыя моманты з кінафільмаў з удзелам прадстаўнікоў міліцыі. Таму яшчэ ў дзяцінстве я вырашыў, што таксама хачу быць міліцыянерам. У 11 класе выбраў Магілёўскі інстытут МУС, і сёння разумею, што выбар быў правільным. А далей лёс склаўся так, што мне давялося тут затрымацца, – з усмешкай расказвае малады выкладчык.

– Як прайшлі студэнцкія гады, і што, на ваш погляд, дае сваім студэнтам інстытут МУС?

– Цікава – гэта сапраўды тое слова, якім можна ахарактарызаваць навучанне ў маёй альма-матар. Наш інстытут вылучаецца сваёй нестандартнасцю і неардынарнасцю супрацоўнікаў, якіх тут рыхтуюць. За чатыры гады тут можна засвоіць усё і нават больш. Акрамя таго, што ты атрымліваеш грунтоўныя тэарэтычныя веды, ты яшчэ і набываеш практычныя навыкі, якія выпрацоўваюцца не толькі на занятках, але і на мерапрыемствах, да якіх далучаюць студэнтаў. Усе выкладчыкі – не проста прафесіяналы, а ў першую чаргу добрыя людзі, якія даюць не толькі веды, а яшчэ і выхаванне, і разуменне таго, што цябе чакае ў будучыні, чаго чакаюць ад цябе, з чым ты можаш сутыкнуцца, і як гэтыя праблемы можна вырашыць. У час вучобы я ўдзельнічаў у конкурсе аратарскага майстэрства, конкурсах мастацкай самадзейнасці, навуковых канферэнцыях, выставах, семінарах. Узгадаць ёсць што.

– Чаму замест практыкі вы выбралі тэорыю? Дзіцячыя фантазіі разышліся з рэальнасцю?

– Не, адна мая мара дзяцінства спраўдзілася: я стаў супрацоўнікам органаў унутраных спраў. Аднак таксама заўсёды для мяне прыкладам быў мой бацька, які працаваў настаўнікам фізікі і матэматыкі. Таму я задумваўся пра тое, што і педагагічны шлях таксама для мяне блізкі.

На першым курсе здарыўся зай- мальны выпадак. Мы з таварышамі рыхтаваліся да экзамену і ў пэўны момант я выйшаў да дошкі, каб штосьці растлумачыць. У гэты момант ва аўдыторыю зазірнуў начальнік курса і, заўважыўшы мяне, сказаў: раз так, быць табе выкладчыкам. Тады мы ўспрынялі гэта як жарт. А потым насамрэч такая прапанова паступіла. Я падумаў: калі гэта не лёс, то што тады лёс? І пагадзіўся.

Першы вопыт

Паўтара года таму, адразу пасля заканчэння інстытута, малады спецыяліст Дзмітрый Якаўчык пачаў сваю педагагічную дзейнасць. Сёння ён працуе выкладчыкам кафедры сацыяльна-гуманітарных дысцыплін. Наш герой – асоба рознабаковая, выкладае студэнтам шэраг разнастайных дысцыплін: беларускую мову, рыторыку, прафесійную этыку, асновы прафайлінга, псіхалогію і асабістую бяспеку. У чытачоў лагічна можа ўзнікнуць пытанне: як учорашні студэнт стаў на адну прыступку са сваімі педагогамі? А мы адкажам.

Каб вучыць іншых, трэба ўвесь час самаўдасканальвацца і развівацца. І Дзмітрый гэта добра разумее. За 2023 год ён прайшоў перападрыхтоўку па спецыялізацыі «выкладанне». А сёлета паступіў на завочнае аддзяленне магістратуры Акадэміі МУС Рэспублікі Беларусь.

– З якімі выклікамі сутыкнуліся вы як малады спецыяліст і як іх пераадолелі?

– Для любога маладога спецыяліста, на мой погляд, галоўная цяжкасць звязана з адсутнасцю досведу, які напрацоўваецца толькі ў выніку доўгай прафесійнай дзейнасці. Зразумела, што ў пэўнай меры гэта можна замяніць ведамі і ўменнямі. І пакуль ты малады, ёсць яшчэ запал і жаданне працаваць, засвойваць штосьці новае. Але вопыт – гэта тое, чаго маладому спецыялісту сапраўды не хапае на пачатку прафесійнага шляху. І выхад з гэтай сітуацыі толькі адзін: неабходна слухаць сваіх старэйшых калег, у чымсьці прасіць дапамогі ці парады, сачыць за іх працай.

Выбраўшы педагагічны шлях, Дзмітрый не памыліўся. Яго цэняць і паважаюць. З побытавымі праблемамі сутыкнуцца не давялося – вельмі хутка малады спецыяліст атрымаў арэнднае жыллё. А прафесійнымі сакрэтамі заўсёды гатовыя падзяліцца старэйшыя калегі.

– Мне пашчасціла, што побач са мной працуюць добрыя настаўнікі. Мне ўдвая пашчасціла, бо я працую з тымі выкладчыкамі, якія мяне ж і вучылі, – адзначае наш герой.

Ва аўдыторыі Дзмітрыя Якаўчыка цяжка адрозніць ад курсантаў – такія ж агеньчыкі цікавасці ў вачах, такі ж малады імпэт. А выдаюць нашага героя толькі ветлівыя звароты яго вучняў і, канешне ж, валоданне прадметам.

– Як вы выбудоўваеце свае адносіны са студэнтамі, амаль равеснікамі па ўзросце?

– Трэба адзначыць адзін важны нюанс. Я сам нядаўна быў на іх месцы, таму цудоўна ўяўляю ўсе цяжкасці, з якімі курсанты могуць сутыкнуцца. Гэта безумоўна дапамагае спрашчаць нашу камунікацыю. Спрабую быць для іх не столькі выкладчыкам, колькі старэйшым таварышам. Я дакладна ведаю, чаму яны могуць прыйсці непадрыхтаванымі, дакладна ўяўляю, якія праблемы маглі ў іх узнікнуць, напрыклад, увечары. Гэта важна, я лічу, як для мяне, так і для іх. Мы можам паразмаўляць на тыя тэмы, якія яны з дарослымі выкладчыкамі пасаромеюцца абмяркоўваць, баючыся, што іх не так зразумеюць ці не пачуюць. У нас такіх сітуацый не ўзнікае, бо я сам прайшоў гэтую школу. І, мабыць, менавіта гэта паўплывала на выбар кіраўніцтва: зараз я курырую ўзвод. Магчыма, у мяне няма вялікага жыццёвага вопыту, але ў мяне дакладна ёсць вопыт курсанцкі, які, я думаю, патрэбны нядаўнім школьнікам у іх адаптацыйны перыяд.

У рабоце малады педагог прымяняе залатое правіла маралі: «стаўся да людзей так, як ты б хацеў, каб яны ставіліся да цябе». Калі ты хочаш, каб студэнт ставіўся да цябе з павагай, а да навучання – сур’ёзна і адказна, стань для яго прыкладам, узорам – так немудрагеліста, але дакладна фармулюе свой прафесійны прынцып Дзмітрый.

Вольны час малады чалавек любіць праводзіць актыўна. Рэгулярна становіцца ўдзельнікам спартыўных забегаў, не абмінуў і нядаўні Магілёўскі марафон. Захапляецца і футболам, мае спартыўны разрад па шахматах. Таксама малады чалавек шмат чытае, піша вершы… Рознабаковыя інтарэсы ў тым ліку дапамагаюць маладому выкладчыку быць на адной хвалі са студэнтамі. З імі як куратар ён наведвае тэатры, музеі.

– Як вы лічыце, якімі галоўнымі якасцямі сёння павінен валодаць супрацоўнік органаў унутраных спраў?

– Самая важная якасць, на мой погляд, – гэта рашучасць.

Супрацоўнік органаў унутраных спраў – чалавек, які не пабаіцца небяспечных, нестандартных сітуацый. Канешне, ён павінен быць адказным, цярплівым. І яшчэ – дастаткова добрым псіхолагам. Акрамя таго, што ў любой сітуацыі ён павінен дзейнічаць згодна з заканадаўствам, яму яшчэ трэба аналізаваць сітуацыі з усіх пунктаў гледжання, якія толькі могуць існаваць. Варта разумець усіх людзей, з якімі даводзіццца працаваць, незалежна ад іх прававога статусу, імкнуцца зразумець, чаму чалавек паводзіць сябе менавіта так.

Дзмітрый некалькі год таму сам быў курсантам, сёння ж глядзіць на моладзь ужо вачыма выкладчыка. Таму напрыканцы сустрэчы мы задалі герою галоўнае пытанне:

– Чым вылучаюцца маладыя людзі, якія выбралі навучанне ў Магілёўскім інстытуце МУС?

– Сёння студэнты Магілёўскага інстытута МУС – людзі незвычайныя. Гэта курсанты, якія бяруць на сябе звышадказнасць. І добра гэта разумеюць. Цяпер курсанты дакладна больш дысцыплінаваныя, чым у мае гады навучання, за што я ім удзячны. Гэтыя ўнікальныя людзі не пабаяліся тых складанасцяў, якія могуць узнікнуць у сучасным грамадстве. Яны выбралі сапраўды цяжкі шлях. І для мяне вялікі гонар працаваць менавіта з такімі студэнтамі.

Алёна Кухарава

Здымак Ганны СТАШКЕВІЧ

Последние новости

Выборы 2025

Свой голос за процветание Беларуси отдал глава администрации Ленинского района Андрей Конев

22 января 2025
Читать новость
Выборы 2025

Мы выбираем руководителя нашей страны!

22 января 2025
Читать новость
Выборы 2025

Твой голос первый!

22 января 2025
Читать новость
Важные

Лукашенко призвал граждан не терять бдительность и вовремя информировать о чем-то неординарном

22 января 2025
Читать новость
Гороскоп

Гороскоп на 22 января для всех знаков зодиака

22 января 2025
Читать новость
Важные

“Мы умеем делать все!” Зачем Лукашенко приехал с проверкой на МАЗ и какие сигналы дал заводчанам и бизнесу

22 января 2025
Читать новость

Рекомендуем